Preambul

„câine cu om.câine fără om” este un spectacol „mozaic” ce cuprinde 17 povești cu multiple registre emoționale, care au în miezul lor legătura OM câine sau CÂINE om

sursa foto pagina de facebook Radu Afrim

Fusesem până acum la 2 spectacole semnate de Radu Afrim , „Afaceri de familie” la Teatrul Odeon din București (pentru care am făcut slalom pe autostradă și loby la casieriță să prind ultimele 4 bilete) și “Dacă am gândi cu voce tare” la Teatrul Național din Craiova (la una dintre primele reprezentații după premieră), și la nici unul dintre ele nu reușisem să rezonez. Și am luat o pauză de la celelalte două premiere ale sale montate în Bănie.

Totuși îl urmăresc pe Radu Afrim în social media și mă fascinează în special fotografiile sale, care sunt adevărate poeme în imagini (cadrele, care sunt practic felii de viață, de natură, de arhitectură, etc, nu par studiate sau prelucrate, dar reușesc să transmită emoție și să te prindă în mreje). În același timp, când am avut ocazia, i-am întrebat pe actorii craioveni cum e să lucrezi cu Radu Afrim și mi-au zis că e “mișto de tot”, că e inedit, provocator și că  fiecare spectacol e o experiență în sine.

sursa foto – pagina de facebook Radu Afrim

La “câine cu om.câine fără om ” m-au cucerit mai întâi testimonialele actorilor postate în social media, înainte de premieră (un mare bravo pentru această idee, și dacă spectacolul va avea și un alt program, decât cel tipărit pe foi volante de hârtie, ar merita incluse). Și am prins din nou ultimele 2 bilete la spectacolul programat într-o vineri, pe o ploaie interminabilă de octombrie,  spectacol care de data asta “m-a prins”.

sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

𝑇𝑜𝑎𝑡ă 𝑐𝑜𝑝𝑖𝑙ă𝑟𝑖𝑎 𝑚𝑒𝑎 𝑚𝑖-𝑎𝑚 𝑑𝑜𝑟𝑖𝑡 𝑢𝑛 𝑐â𝑖𝑛𝑒. 𝑀𝑖 𝑠-𝑎 𝑑𝑎𝑡 𝑣𝑜𝑖𝑒 𝑠ă 𝑎𝑚 𝑢𝑛𝑢𝑙 𝑎𝑏𝑖𝑎 𝑐â𝑛𝑑 𝑒𝑟𝑎𝑚 î𝑛 𝑎𝑛𝑢𝑙 𝑡𝑟𝑒𝑖 𝑑𝑒 𝑓𝑎𝑐𝑢𝑙𝑡𝑎𝑡𝑒: 𝑢𝑛 𝑐𝑜𝑙𝑙𝑖𝑒 𝑝𝑒 𝑛𝑢𝑚𝑒 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘. 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘 𝑠𝑒 𝑏𝑢𝑐𝑢𝑟𝑎 𝑐𝑢 𝑠𝑐ℎ𝑒𝑙ă𝑙ă𝑖𝑒𝑙𝑖 𝑠ă 𝑚ă 𝑣𝑎𝑑ă ș𝑖 𝑐â𝑛𝑑 𝑚ă î𝑛𝑡𝑜𝑟𝑐𝑒𝑎𝑚 𝑎𝑐𝑎𝑠ă 𝑑𝑢𝑝ă 𝑜 𝑧𝑖 î𝑛𝑡𝑟𝑒𝑎𝑔ă 𝑑𝑒 𝑟𝑒𝑝𝑒𝑡𝑖ț𝑖𝑖 𝑙𝑎 𝑓𝑎𝑐𝑢𝑙𝑡𝑎𝑡𝑒, ș𝑖 𝑑𝑢𝑝ă 𝑐𝑒 𝑙𝑖𝑝𝑠𝑖𝑠𝑒𝑚 𝑐𝑖𝑛𝑐𝑖 𝑚𝑖𝑛𝑢𝑡𝑒 𝑐𝑎 𝑠ă-𝑚𝑖 𝑖𝑎𝑢 ț𝑖𝑔ă𝑟𝑖. 𝐶𝑟𝑒𝑑 𝑐ă 𝑒 𝑠𝑖𝑛𝑔𝑢𝑟𝑎 𝑓𝑖𝑖𝑛ță î𝑛 𝑎𝑖 𝑐ă𝑟𝑒𝑖 𝑜𝑐ℎ𝑖 𝑛𝑢 𝑎𝑚 𝑣ă𝑧𝑢𝑡 𝑣𝑟𝑒𝑢𝑛 𝑟𝑒𝑝𝑟𝑜ș, 𝑣𝑟𝑒𝑜𝑑𝑎𝑡ă. 𝐷𝑜𝑎𝑟 𝑑𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠𝑡𝑒. 𝐼𝑚𝑒𝑑𝑖𝑎𝑡 𝑑𝑢𝑝ă 𝑎𝑛𝑢𝑙 4, î𝑛 𝑡𝑜𝑎𝑚𝑛ă, 𝑎𝑚 𝑝𝑙𝑒𝑐𝑎𝑡 𝑠ă 𝑟𝑒𝑝𝑒𝑡 𝑙𝑎 𝐶𝑟𝑎𝑖𝑜𝑣𝑎, 𝑡𝑖𝑚𝑝 𝑑𝑒 𝑜 𝑙𝑢𝑛ă ș𝑖 𝑗𝑢𝑚𝑎𝑡𝑒. 𝑃𝑒 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘 𝑛𝑢 𝑙-𝑎𝑚 𝑙𝑢𝑎𝑡, 𝑙-𝑎𝑚 𝑙ă𝑠𝑎𝑡 𝑙𝑎 𝑓𝑟𝑎𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑚𝑒𝑢. 𝑁𝑢 𝑐𝑢𝑛𝑜ș𝑡𝑒𝑎𝑚 î𝑛𝑐ă 𝑝𝑒 𝑛𝑖𝑚𝑒𝑛𝑖 𝑙𝑎 𝐶𝑟𝑎𝑖𝑜𝑣𝑎, 𝑚-𝑎𝑚 𝑔â𝑛𝑑𝑖𝑡 𝑐ă 𝑒 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑙𝑖𝑐𝑎𝑡, 𝑙𝑎𝑠ă, 𝑚𝑖-𝑎𝑚 𝑧𝑖𝑠, 𝑜 𝑠ă î𝑙 𝑖𝑎𝑢 𝑐𝑢 𝑚𝑖𝑛𝑒 𝑙𝑎 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑢𝑟𝑚ă𝑡𝑜𝑎𝑟𝑒. 𝐶â𝑛𝑑 𝑚-𝑎𝑚 î𝑛𝑡𝑜𝑟𝑠, 𝑑𝑢𝑝ă 𝑝𝑟𝑒𝑚𝑖𝑒𝑟ă, 𝑙𝑎 𝐵𝑢𝑐𝑢𝑟𝑒ș𝑡𝑖, 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘 𝑛𝑢 𝑚𝑎𝑖 𝑒𝑟𝑎. 𝑀𝑎𝑖 î𝑛𝑡â𝑖 𝑚𝑖-𝑎𝑢 𝑧𝑖𝑠 𝑐ă 𝑠-𝑎 𝑝𝑖𝑒𝑟𝑑𝑢𝑡. 𝐴𝑝𝑜𝑖 𝑚𝑖-𝑎𝑢 𝑟𝑒𝑐𝑢𝑛𝑜𝑠𝑐𝑢𝑡 𝑐ă, î𝑛𝑡𝑟-𝑜 𝑧𝑖 î𝑛𝑡𝑢𝑛𝑒𝑐𝑎𝑡ă 𝑑𝑒 𝑜𝑐𝑡𝑜𝑚𝑏𝑟𝑖𝑒, 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘 𝑚𝑢𝑟𝑖𝑠𝑒 𝑏𝑟𝑢𝑠𝑐, î𝑛 𝑝𝑎𝑟𝑐𝑢𝑙 î𝑛 𝑐𝑎𝑟𝑒 î𝑙 𝑝𝑙𝑖𝑚𝑏𝑎𝑚 𝑑𝑒 𝑜𝑏𝑖𝑐𝑒𝑖. 𝑉𝑒𝑡𝑒𝑟𝑖𝑛𝑎𝑟𝑢𝑙 𝑎 𝑠𝑝𝑢𝑠 𝑐ă 𝑎 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑠𝑡𝑜𝑝 𝑐𝑎𝑟𝑑𝑖𝑎𝑐. 𝐷𝑎𝑟 𝑒𝑢 𝑎𝑚 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑠𝑖𝑔𝑢𝑟ă 𝑐ă 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘, 𝑐𝑟𝑒𝑧â𝑛𝑑 𝑐ă 𝑙-𝑎𝑚 𝑎𝑏𝑎𝑛𝑑𝑜𝑛𝑎𝑡, 𝑎 𝑚𝑢𝑟𝑖𝑡 𝑑𝑒 𝑑𝑢𝑟𝑒𝑟𝑒. 𝑈𝑛 𝑡𝑖𝑚𝑝, 𝑎ș 𝑓𝑖 𝑣𝑟𝑢𝑡 ș𝑖 𝑒𝑢 𝑠ă 𝑝𝑜𝑡 𝑚𝑢𝑟𝑖 𝑑𝑒 𝑑𝑢𝑟𝑒𝑟𝑒. Î𝑛𝑠ă 𝑒𝑢 𝑛𝑢 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑑𝑒𝑐â𝑡 𝑜𝑚, 𝑛𝑢 𝑐â𝑖𝑛𝑒, 𝑎ș𝑎 𝑐ă, î𝑛𝑐𝑒𝑡, î𝑛𝑐𝑒𝑡, 𝑎𝑚 î𝑛𝑐𝑒𝑝𝑢𝑡 𝑠ă 𝑢𝑖𝑡… 𝑀-𝑎𝑚 𝑔â𝑛𝑑𝑖𝑡 𝑐ă, î𝑛𝑡𝑟-𝑢𝑛 𝑓𝑒𝑙, î𝑛 𝑙𝑜𝑔𝑖𝑐𝑎 𝑐𝑖𝑢𝑑𝑎𝑡ă 𝑎 𝑢𝑛𝑖𝑣𝑒𝑟𝑠𝑢𝑙𝑢𝑖, 𝑐â𝑖𝑛𝑒𝑙𝑒 𝑚𝑒𝑢 𝑎 𝑓𝑜𝑠𝑡 𝑝𝑟𝑒ț𝑢𝑙 𝑝𝑒 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑎 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖𝑡 𝑠ă î𝑙 𝑝𝑙ă𝑡𝑒𝑠𝑐 𝑐𝑎 𝑠ă î𝑚𝑖 𝑓𝑎𝑐 𝑚𝑒𝑠𝑒𝑟𝑖𝑎. 𝑈𝑛 𝑓𝑒𝑙 𝑑𝑒 îț𝑖 𝑑𝑎𝑢 𝑡𝑒𝑎𝑡𝑟𝑢, î𝑚𝑖 𝑑𝑎𝑖 𝑐â𝑖𝑛𝑒𝑙𝑒. 𝐶ă 𝑑𝑜𝑎𝑟 𝑛𝑖𝑚𝑖𝑐 𝑛𝑢 𝑒 𝑝𝑒 𝑔𝑟𝑎𝑡𝑖𝑠, 𝑡𝑜𝑡𝑢𝑙 𝑠𝑒 𝑝𝑙ă𝑡𝑒ș𝑡𝑒. Ș𝑖 𝑛𝑖𝑚𝑒𝑛𝑖 𝑛𝑢 𝑡𝑒 î𝑛𝑡𝑟𝑒𝑎𝑏ă 𝑑𝑎𝑐ă 𝑒ș𝑡𝑖 𝑜𝑘 𝑐𝑢 𝑑𝑒𝑎𝑙-𝑢𝑙. Î𝑛𝑡𝑟𝑒 𝑡𝑖𝑚𝑝, 𝑎𝑢 𝑡𝑟𝑒𝑐𝑢𝑡 𝑚𝑢𝑙ț𝑖 𝑎𝑛𝑖. 𝑁𝑢 𝑚-𝑎𝑚 𝑚𝑎𝑖 𝑔â𝑛𝑑𝑖𝑡 𝑑𝑒𝑚𝑢𝑙𝑡 𝑙𝑎 𝑐ăț𝑒𝑙𝑢𝑙 𝑌𝑜𝑟𝑖𝑐𝑘 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑐ă 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑑𝑜𝑎𝑟 𝑜𝑚, 𝑛𝑢 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑐𝑎𝑝𝑎𝑏𝑖𝑙ă 𝑠ă 𝑖𝑢𝑏𝑒𝑠𝑐 𝑐𝑎 𝑢𝑛 𝑐â𝑖𝑛𝑒. 𝐹𝑎𝑐 𝑡𝑒𝑎𝑡𝑟𝑢 î𝑛 𝑐𝑜𝑛𝑡𝑖𝑛𝑢𝑎𝑟𝑒. 𝐼𝑎𝑟 𝑎𝑐𝑢𝑚 𝑟𝑒𝑝𝑒𝑡 𝑙𝑎 𝑢𝑛 𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑎𝑐𝑜𝑙 𝑑𝑒𝑠𝑝𝑟𝑒 𝑐â𝑖𝑛𝑖. Ș𝑖 𝑑𝑒𝑠𝑝𝑟𝑒 𝑜𝑎𝑚𝑒𝑛𝑖 𝑐𝑢 𝑐â𝑖𝑛𝑖. Î𝑛 𝑟𝑒𝑔𝑖𝑎 𝑙𝑢𝑖 𝑅𝑎𝑑𝑢 𝐴𝑓𝑟𝑖𝑚. 𝐼𝑎𝑟 𝑒𝑢, 𝑑𝑢𝑝ă 𝑎𝑡âț𝑖𝑎 𝑎𝑛𝑖, 𝑚ă 𝑠𝑖𝑚𝑡 𝑚𝑎𝑖 𝑓ă𝑟ă 𝑐â𝑖𝑛𝑒 𝑐𝑎 𝑜𝑟𝑖𝑐â𝑛𝑑

Romanița Ionescu : testimonial din timpul repetițiilor

Spectacolul

Este o înșiruire de 17 povești, care au în miezul lor, legătura OM câine sau CÂINE om , fie că e una de prietenie, iubire, devotament, ură sau toleranță. Spun asta pentru că personajele, oameni sau câini, își pun sufletul pe masă și se destăinuie, ca într-o lungă spovedanie în care trec prin momente de bucurie, tristețe, deznădejde, extax. De fapt această sinceritate crudă a personajelor, dezghiocată de toate aparențele vieții sociale, cred că reprezintă principalul atu al spectacolului. Mai trebuie notat că regizorul a folosit texte semnate de autori diferiți (nu neapărat scriitori) și a inserat și un moment exclusiv video (este evident că a fost filmat “pe viu” fără nici un scenariu sau text, la Bâzdâna, un sat uitat de lume ascuns într-o văioagă, cu o bătrână pe care nu te mai saturi să o asculți), ceea ce duce la ruperi de ritm și scene eterogene, ce provoacă spectatorul și îl țin în priză până la final. După fiecare moment, așteptam cu o curiozitate crescândă, următorul “nivel” la care ne duce regizorul.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Nu am de gând să vă destănui nimic din poveștile derulate pe scenă. Aș fura tot farmecul spectacolului . O să vă spun doar ce m-a prins atât de mult. Înainte de asta, cred însă că el, spectacolul, poate fi receptat doar de persoanele care, măcar într-un moment din viața lor, au mângâiat și au vorbit cu un câine. Dar nu este exclus să mă înșel.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Actorii

Deși spectacolul este montat în sala mică a Naționalului, distribuția este destul de numeroasă. 17 actori care timp de aproape 4 ore (3h45 este durata spectacolului, conform caietului program, dar nimic nu este exact în teatru) se transformă “din om în câine și din câine în om” (remarcabil efortul de mișcare pe care îl fac pe tot parcursul reprezentației și de notat aici coregrafia Flaviei Giurgiu), interpretează personaje diferite și parcurg registre dramatice cu încărcături și tonalități aflate la poluri opuse.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Alex Calangiu

M-a fascinat evoluția lui George Albert Costea, care cred că a strălucit în toate momentele sale pe scenă (și nu au fost puține). M-a uimit ușurința cu care a trecut de la registrul comic la cel dramatic, cu care a jucat travesti, a cântat, a dansat, a intrat “în pielea” unui bătrân câine credincios.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook George Albert Costea

M-au înfiorat excelentele monologuri ale Ramonei Drăgulescu ( Câinele Mannix ), Alinei Mangra (Scrisoare către fani), și Iuliei Lazăr (Minunatu) și am regăsit câte puțin dintre întâmplările /emoțiile/bucuriile pe care le-am trăit din copilărie încoace alături de un câine. Două dintre momente mi s-au părut absolut de excepție : Ochiuc și Hingherul. În Ochiuc este tulburătoare evoluția lui Vlad Udrescu, care doar din inflexiunile vocii, reușește să redea povestea tânărului care își acceptă cu seninătate soarta, marcată de boala mamei sale.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Marius Dobrin

Povestea din Hingherul mi se pare că ar fi meritat un spectacol separat, prin toată intriga si forța dramatică pe care au creat-o regizorul  și actorii. Inclusă în acest spectacol, spre finalul celei de-a doua părți, cred că nu mai este percepută de spectatori la intensitatea pe care o emană.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Câteva partituri actoricești excelente și aici : Alex Calangiu în Hingherul și Claudiu Mihail în rolul câinelui Matei au un schimb încrâncenat de replici, fiecare dintre ei parcurgând un registru de trăiri într-un crescendo de tensiune impresionant,  ce “electrocutează”publicul .

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Triunghiul actoricesc este închis cu măiestrie de Raluca Păun, care în rolul unei mamoașe îmbrobodită și înveșmântată în negru, împrăștie ură și blesteme, într-un loc deja blestemat de comunitate.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Aceeași Raluca Păun, interpretează savuros în prima parte a spectacolului într-un registru total diferit, rolul unei regizoare plictisite de tot ce o înconjoară, ce dă cu flit actriței cu care lucrează, partenerului de viață și câinelui care îî cerșește atenția (Iago).  Mai trebuie să notez un contre emploi remarcabil realizat de Tamara Popescu (Fragil), care în rolul unei fetițe lipite de fusta mamei, reușește să inducă în același timp spectatorilor,un aer de drăgălășenie și inocență prin atitudine dar și un sentiment de anxietate prin tonurile stridente ale vocii.

foto Radu Afrim

Închei acest capitol cu  fascinantul personaj colectiv, format din majoritatea actorilor prezenți în spectacol, care joacă un rol principal în trei dintre momente (Impro, Noaptea dintre Ani, Hingherul). Este o performanță regizorală (cu merite egale pentru  actori și coregrafie) să alternezi scene în care toți actorii (de fiecare dată, peste 10) să rezoneze ca un personaj, cu scene în care fiecare dintre ei să aibă propria partitură de voce și mișcare. Este uimitoare versatilitatea cu care ei, actorii, se întrupează din câine în om și din om în câine (Hingherul) .

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Nu pot să nu adaug că m-am cutremurat la scena de bătaie a haitei pentru o halcă sângerândă de carne, aducându-mi aminte  de scene similare la care am asistat pe viu, în urmă cu ceva ani, pe străzile Craiovei.

Momentele video și scenografia

Nu mai este nici un secret că Radu Afrim este pasionat de fotografie și de imaginea filmată, procedee pe care le-a folosit din plin în creațiile sale. Înregistrările video și fotografiile însoțesc majoritatea momentelor  din  acest spectacol, le completează (O plimbare de vară târzie, Lake Tahoe) sau chiar sunt de sine stătatoare (scena de la Bâzdâna, de care am amintit anterior). Aș spune că dau acel plus de “veridicitate” și de emoție când vezi ochii și “mutrele” acestor patrupede, care dau culoare și bucură viețile multora dintre noi.  Pentru momentul de final (Exit) regizorul a optat tot pentru video creând  o parabolă din imagini și cuvinte, o „Golgotă” inversă a unui câine suferind, pentru a ajunge la lumina și libertatea de afară.

fotografie din spectacolul “câine cu om.câine fără om ”, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Scenografia este semnată de Irina Moscu, care a optat pentru elemente simple și minimale de decor. Elementul principal mi s-a părut perdeaua transparentă și foșnitoare, care a reușit să amplifice multe dintre momentele spectacolului.

Epilog

A fost o seară luuungă de teatru, cu o pauză prea mare pentru spectatori (poate este necesară pentru actori). Au fost scene care nu mi-au rămas dar au fost atâtea momente care mi-au produs emoții. Un curcubeu de emoții: bucurie, tristețe, haz, înverșunare, amărăciune, speranță….

Aplauze la scenă deschisă, sursa foto : pagina de facebook Teatrul Național Craiova

Și dacă am plecat cu un așa bagaj de sentimente după mine și am vorbit despre ele toată seara, vă spun că trebuie să mergeți la acest nou spectacol al lui Radu Afrim, să le încercați și voi. Pe ele, pe emoții.

Diana Nedelcu

  • Texte de Simona Goşu, Maria Manolescu, Dan Coman, Lia Bugnar, Oana Pellea, Radu Tudoran și Radu Afrim
  • Regia, video și universul sonor: Radu Afrim
  • Scenografia: Irina Moscu
  • Coregrafia: Flavia Giurgiu
  • Efecte video & animație: Cristian Niculescu
  • Asistentă de regie: Claudia Gorun
  • Asistentă de scenografie: Gloria Bucătaru
  • Video „oameni și câini”: Orlando Edward
  • Make-up: Minela Popa, Mihaela Guran
  • Design lumini: Dodu Ispas

Cu: Alex Calangiu, George Albert Costea, Ramona Dragulescu, Romanita Ionescu, Iulia Lazar, Geni Macsim, Alina Mangra, Claudiu Mihail, Cătălin-Mihai Miculeasa, Raluca Paun, Tamara Popescu, Vlad Udrescu, Costinela Ungureanu, Petronela Zurba, Adrian Tudor, Mihai Viță.

One Thought on “„câine cu om.câine fără om”- Ei versus Noi”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *