Nu mai fusesem de multișor într-o expoziție și îmi era dor de forfota și energia unui vernisaj. Ioana Fluerașu și Aurel Petrescu mi-au oferit prilejul de a vizita Galeria Arta 1 pentru o expoziție eveniment, care a reunit atâta „popor de lume”, cum nu mai văzusem dinainte de pandemie.
Sub genericul „DOI”, expoziția este un dialog cromatic și de simboluri, între ansamblurile-obiect confecționate de Ioana Fluerașu din sticlă, lemn și metal și lucrările de pictură semnate de Aurel Petrescu. Deși stilurile celor 2 artiști sunt atît de diferite, lucrările rezonează și se completează perfect, oferind un univers complex de semne și culoare, ce poate fi admirat în ansamblu sau în detaliu, pe îndelete .
Ioana Fluerașu
De fiecare dată când mă întâlnesc cu arta Ioanei, nu contenesc să mă minunez câtă expresivitate adună în lucrările ei . De această dată pare că s-a întrecut pe sine însăși, pentru că a venit în fața publicului cu o pleaiadă de creații și „creaturi”, unele mai minunate și mai sofisticate decât altele. Spun sofisticate deoarece fiecare lucrare are o așa mare bogăție de detalii, lucrată cu o minuțiozitate de bijutier, încât dacă o privești din unghiuri diferite, îți imaginezi povești diferite.
„DOI” este numele expoziției, „DOI” sunt artiștii ce expun, „DOI” este și numărul „personajelor” Ioanei Fluerașu, alăturate pe postamentele de lemn sau metal. Am întrebat-o pe Ioana de ce DOI și nu trei ? (vă mai aduceți aminte de jocul ăla de la grădiniță, nu ? ) Mi-a răspuns zâmbind că și-a dorit să ilustreze ideea de cuplu, de pereche :„M-am gândit la mine și la soțul meu, tu te poți gândi la tine și la soțul tău”. Adevărul e că în jurul cuvîntului pereche s-a țesut tot universul iar lui Cristi îi sunt din nou recunoscătoare pentru imaginile ce-mi ilustrează articolele.
Multe dintre creațiile expuse de Ioana Fluerașu reprezintă explicit un El și o Ea . Ceea este absolut fermecător, este că deși par niște creaturi fantastice, sunt îmbujorate, zâmbitoare, ușor mirate și mai toate cu niște geeene uluitor de negre și întoarse :)). Surâsul lor aduce ușor cu cel al figurinelor de porțelan asiatice sau al păpușilor rusești.
Am întrebat-o pe Ioana dacă își face schițe în prealabil și mi-a zis că „a, nu, le am pe toate, aici în cap, mai am niște idei și abia aștept să mă întorc în atelier „. Cât despre materialele din care sunt confecționate exponatele, artista spune că le culege de peste tot unde se duce. Uimitoare este însă creativitatea cu care îmbină sticlele de parfum, sosierele, nasturii, mărgelele, penele, ceainicele, măturile (exact o mătură așa am și eu la țară, dar o folosesc la curățenie), etc și le conferă tuturor acestor obiecte banale statutul unei lucrări de artă.
După cum vedeți, continui să adaug fotografii, dar ele nu egalează nici pe departe frumusețea, delicatețea și expresivitatea perechilor de statuete create de Ioana Fluerașu. Am zis totuși că dacă nu aveți șansa de a le admira în expoziție, puteți să o faceți măcar, virtual.
Aurel Petrescu
Replica ansamblurilor obiect semnate de Ioana Fluerașu o dă în bidimensional, prin pictură, Aurel Petrescu. Lucrările sale excelează prin bogăția și vivacitatea paletei cromatice . La o primă panoramare a lucrărilor sale, m-am dus cu gândul la acele tapiserii viu colorate, inspirate din arta populară sau create de meșterii populari. Nu am greșit deloc deoarece artistul este apropiat de semnele și simbolurile populare, pe care le-a imortalizat în pânzele sale.
Deși este un colorist remarcabil, Aurel Petrescu nu este artist profesionist . El este doctor în știinte informatice și are o carieră universitară în domeniu. Cel care i-a încurajat talentul în sfera artelor și l-a invitat pentru prima oară să expună alături de el a fost regretatul pictor Victor Pârlac. Cu trecerea timpului, Aurel Petrescu și-a desăvârșit tehnica și s-a inspirat din arta populară.
Picturile lui Aurel Petrescu respiră prin toți porii semne și simboluri populare. Poți să stai minute în șir în fața unei lucrări să încerci să descifrezi și să identifici aceste repere. Artistul își ajută publicul și lucrările sunt tivite cu simbolurile în detaliu – ca un minidicționar în imagini ce îți deschide calea și descifrează poveștile.
Aurel Petrescu nu s-a oprit doar la imortalizarea semnelor și simbolurilor populare în tablourile sale. El a studiat în amănunt toată această zestre tradițională și a scos pe piață un prim volum din lucrarea „Bogăția simbolurilor și semnelor populare”, tipărită la editura Aius. Ceea ce este interesant este că informația poate fi receptată ușor pe mai multe paliere și este deosebit de utilă pentru toți cei ce iubesc arta populară și s-au întrebat care este semnificația motivelor de pe ștergarele sau costumele tărănești.
Geneza expoziției și vernisajul
Cel care cunoștea potențialul celor doi artiști și a simțit că Ioana Fluerașu și Aurel Petrescu pot crea o armonie în „DOI” pe simeze a fost pictorul Ovidiu Bărbulescu, profesor și deschizător de drumuri pentru mulți iubitori de frumos. La vernisaj au vorbit despre cei DOI Emil Bănuți, președintele UAP filiala Craiova, Marius Tița, critic de artă și curatorul expoziției, preotul Ion Sorin Bora de la Facultatea de Teologie din Craiova (unde Aurel Petrescu a absolvit un master de Conservare și Restaurare), Nicolae Marinescu, directorul editurii Aius.
Pentru mine și Cristi a fost ceva fabulos. De mult nu mai plecasem cu un asemenea bagaj de imagini și trăiri, deopotrivă de profunde și într-o paletă cromatică atât de diversificată.
Diana Nedelcu
Multumesc Diana si pentru mine este fabulos sa primesc aceste descrieri facute cu inima si cuvinte alese! Intr adevar, este minunata expozitia.
A world in color! Foarte frumos