Cred că muzica este forma de artă de care sunt cel mai apropiată, deși sunt destul de interesată de teatru, artele plastice sau literatură. Spun asta pentru că, în afara orelor de somn, mai mult de 90%din timpul meu trebuie să fie „decorat” cu muzică, genul alegându-mi-l în funcție de dispoziția în care sunt. Un loc special în acest spectru muzical îl ocupă însă concertele de la Filarmonica Oltenia, care sunt izvor de bucurie și energie pentru mine. Ultimul eveniment de acest gen la care am participat a avut în repertoriu lucrări de Mozart și Beethoven, doi compozitori ale căror creații continuă să seducă artiști și iubitori ai muzicii, indiferent de locul unde trăiesc sau limba pe care o vorbesc.
Sigur, de-a lungul timpului am audiat nenumărate lucrări de Mozart și Beethoven, dar niciodată nu ascultasem Concertul pentru flaut și harpă de Mozart sau “Mica simfonie” a lui Beethoven, așa cum este numită Simfonia nr. 8 în Fa major. A fost o infuzie de bucurie și armonie. Mai mult, o continuitate și o legătură, între cele două lucrări, chiar dacă Mozart și Beethoven, se pare că nu au colaborat niciodată . Dacă până acum pe Mozart îl percepeam ludic și proaspăt iar pe Beethoven puternic și grav, acum creațiile celor doi magnifici au curs una spre alta, spre încântarea auditoriului. Sigur, mirajul concertului a fost creat grație a două soliste extraordinare REBECCA TAIO (flaut) și MARIA BÎLDEA(harpă) și a dirijorului ALEXANDRU ILIE. Pentru mine acest dialog muzical imaginat de Mozart, între flaut și harpă, secondat de orchestră a înmagazinat în el multă fragilitate, sensibilitate și emoție. A fost o muzică astrală, vindecătoare, de primăvară.
Spuneam de mirajul creat în sala de concert de cele două soliste REBECCA TAIO (flaut) și MARIA BÎLDEA(harpă). Fiecare dintre ele are un palmares impresionant, în ce privește activitatea concertistică. Deși foarte tânără, italianca REBECCA TAIO are o bogată activitate solistică, în special în muzica de cameră în paralel cu o susținută activitate academică și de studiu. În contrapartidă, MARIA BÎLDEA(harpă) se află la o deplină maturitate artistică, cu un uriaș bagaj de concerte în România, Grecia și pretutindeni în lume și în același timp cu o carieră universitară ca profesor. Citind caietul program al concertului, am aflat despre numeroasele sale recitaluri în vestitele temple și teatre antice la Greciei și îmi imaginez cât de minunat s-or fi auzit acordurile de harpă între zidurile acelor vestigii. Revenind la concertul lui Mozart, cele două soliste au cules atâtea aplauze încât s-au întors pe scenă, la bis, cu alte bijuterii muzicale.
„Mica Simfonie”, titlu ales chiar de Beethoven pentru a reliefa dimensiunile reduse ale Simfoniei nr. 8 în Fa major, a păstrat tonusul vivant și primăvăratic impus în prima parte a concertului de creația mozartiană. Extraordinară prestația orchestrei Filarmonicii Oltenia, sub bagheta tânărului ALEXANDRU ILIE, dirijor al Teatrului Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”.
O seară cu armonii de Mozart și Beethoven, o muzică plină de energie și culoare, care a răspândit în jur bucurie și optimism . Chapeau artiștilor !
Diana Nedelcu