La început a fost afișul . Pe care l-am văzut cu două săptămâni înainte de eveniment, la o plimbare de seară cu Cristi. Mi-am zis că un concert susținut de 4 muzicieni care cântă la trombon, nu trebuie ratat . Dealtfel cred că a fost o premieră și pentru Filarmonica Oltenia (cel puțin, în ultima perioadă) și dacă mă înșel, oricum a fost un moment inedit pentru cei mai mulți dintre spectatorii prezenți în sală. HKB Trombone Quartet a deschis stagiunea de muzică de cameră la Filarmonica OLTENIA, și din titlul anunțat, „DE LA BAROC LA ROCK” se profila un concert eveniment.
A fost mai mult decât un concert eveniment, a fost un adevărat regal muzical. O călătorie în timp și pe mai multe meridiane, care a inclus stiluri diferite de muzică și partituri, unele dintre acestea celebre, toate orchestrate pentru trombon. Un alt element important care a dat cursivitate evenimentului și i-a dat și mai multă substanță a fost prezența pe scenă a Ivonei Stănculeasa, managerul instituției, care a fost un minunat povestitor, introducând publicul în „atmosfera” fiecărei lucrări muzicale.
Până la acest concert nu eram fan al trombonului. Din contră, mi se părea un instrument ușor intimidant pe care mi-l imaginam ca un profesor ursuz și morocănos, cu voce gravă și uneori amenințătoare, față de care e mai bine să păstrezi distanța. HKB Trombone Quartet mi-a spulberat însă toate prejudecățile despre trombon și mi-am dat seama că patru muzicieni pasionați pot crea cu acest instrument armonii nebănuite, de la lirismul profund la ludicul spumos . Prima parte a concertului a fost dedicată muzicii clasice . Încercați să faceți un exercițiu de imaginație (dar vă ajut și eu cu scurte fragmente muzicale): ce provocare a fost pentru membrii cvartetului să interpreteze și ce premieră încântătoare pentru public să audieze piese de Rossini, Mascagni, Verdi sau Puccini, orchestrate exclusiv pentru trombon.
După acest concert fabulos, mi-am dorit să știu mai multe despre trombon. Și cum sunt foarte interesată de etimologie, am aflat că numele instrumentului provine din cuvântul italian tromba (trompetă) la care se adaugă sufixul one care inseamnă mare (larg) . Așadar, trombonul – trompeta mare – are o istorie muzicală de peste cinci secole și a inspirat compozitori din toate timpurile. Pe lângă orchestrele simfonice, trombonul are un loc de cinste în fanfare și bandurile de jazz. Ceea ce este interesant la acest instrument, este comuniunea perfectă ce trebuie să existe cu artistul care îl mânuiește, pentru ca sunetul să fie sublim. Este ceea ce și Ivona Stănculeasa a punctat în prezentarea ei „La trombon trebuie sa ai reprezentarea sunetului pe care îl vei scoate. Asemănător cu ceea ce fac și cântăreții de opera cu vocea. Nu este că la pian, unde te bazezi pe instrument. Aici totul depinde de tine(de instrumentist -nm) „
Și acum câteva cuvinte despre HKB Trombone Quartet și minunații artiști care îl compun. A fost fondat în anul 2013 la Berna, în Elveția, în cadrul Universității de Arte. Fondatorii ansamblului sunt Alexandru Țapeș, Andrew Groom, Simone Maffioletti și Michele Marinaro, care au fost încurajați și îndrumați de iluștrii lor profesori Ian Bousfield, Ernesto Molinari și Rex Martin. Cvartetul a susținut diverse concerte în Berna și Zürich, printre care și concertul de gală de la reședința Organizației Națiunilor Unite din Berna. Legătura cu Filarmonica Oltenia și privilegiul de a-i asculta pe această scenă a fost intermediată de unul dintre membrii cvartetului, Alexandru Țapeș. Născut la Chișinău, Alexandru Țapeș și-a început studiile la Liceul de Muzică „Ciprian Porumbescu”, la clasa renumitului profesor Ion Ianachi. A absolvit Academia de Muzică din Chișinău și apoi a obținut diploma de master la Universitatea de Arte din Berna, la celebrului profesor Ian Bousfied.. Este membru fondator al ansamblurilor de alămuri „Chișinău Brass”, „Berner Posaunen Quartet” și „BrassArabia”. A fost artist instrumentist al Filarmonicii din Chișinău, șef partidă la Opera Națională din Moldova și prim-trombonist al Filarmonicii Naționale din Liban. Din septembrie 2021 ne bucurăm că face parte din Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Oltenia”.
Continuăm prezentarea membrilor cvartetului cu Simone Maffioletti, și el fost discipol al maestrului Ian Bousfield, de la Academia de Muzică din Berna (Elveția). A devenit prim-trombonist la orchestra Filarmonicii din Lucerna (Elveția, 2014) și asistent al prof. Martin Schippers la Academia de Muzică din același oraș (din 2021) . A colaborat cu ansambluri prestigioase precum Teatro Alla Scala (Milano, Italia), Orchestra Mozart Bologna (Italia), Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia (Roma, Italia), Göteborgs Symfoniker (Suedia) and Meininger Hofkapelle (Germania). Între anii 2010 și 2012, a fost membru al Orchestrei Academiei Ossiach (Austria), la invitația personală a maestrului Ian Bousfield. El este de asemenea interesat de muzica nouă, susținând recitaluri de trombon solo. Michele Marinaro a studiat la Conservatorul „Francesco Cilea” din Reggio Calabria, absolvind în anul 2010, apoi la Universitatea de Arte din Berna (Elveția, 2015). Are o prodigioasă activitate artistică în calitate de instrumentist trombon: „La Grecìa” Orchestra din Catanzaro (2010-2011), Academy Orchestra of „Teatro alla Scala” din Milano (2011-2013), „Filarmonica900” Orchestra Teatro Regio din Torino și Haydn Orchestra din Bolzano (2013), Symphony Orchestra of Bienne-Soleure (TOBS, 2015-2016), colaborator al Orchestrei Operei din Torino (2018, 2020, 2022), al Orchestrei din Thun (Elveția, 2017-2019), iar din 2020 al Orchestrei Filarmonicii din Calabria. Cum Andrew Groom a lipsit motivat (este proaspăt tătic), absența sa a fost suplinită cu succes de Igor Vataman, artist instrumentist al Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski” din Constanța (din 2021). Anterior, a fost membru al Orchestrei Naționale a Ciprului (Nicosia, din 2021), al TNOB „Maria Bieșu” din Chișinău (1999-2004), al Filarmonicii din Chișinău (2000-2006) și al Filarmonicii Naționale din Liban (Beirut, din 2006). Și cum a doua parte a concertului a cuprins piese din istoria recentă a muzicii (ați recunoscut anterior fascinanta creație a lui Gerswin), membrii cvartetului au invitat-o pe scenă pe Anna Tovarnytska (percuție) din Ucraina. După absolvirea Universității Naționale din Ivano-Frankivsk (2019), la clasa profesorului Bogdan Tkachuk, Anna Tovarnytska a participat la diverse cursuri de măiestrie . Este angajată succesiv în orchestrele simfonice din Ivano-Frankivsk, Khmelnytskyi și Lviv; concertează și în turnee europene (Elveția, Germania și Austria, cu K&K Philharmoniker). După turneul din Marea Britanie susținut cu Opera și Baletul din Chișinău (2022), obține postul de percuționistă in cadrul Operei Române Craiova, unde activează și în prezent.
Pe lângă muzica lui Gerswin și alte fragmente de jazz, publicul s-a bucurat de prelucrări folclorice (Vladimir Slivinskii: Oleandra) sau de muzica din filmele lui Disney (Arr. Andrew Groom: Disney Medley), adaptate pentru trombon. Aproape……. incredibil, dar parol, tulburător de frumos și adevărat. Și pentru că pe afiș era anunțat rock, concertul s-a încheiat cu una dintre cele mai lirice și emoționante melodii: Bohemian Rhapsody. La prima vedere te gândești cum ar putea suna această bijuterie a lui Queen, la 4 tromboane, dar ascultând aranjamentul lui Simone Maffioletti, te cuprinde acel fior de căldură interioară, pe care doar capodoperele le crează:
A fost o oră și jumătate de muzică magnifică cu aplauze și strigăte de bravo, după fiecare piesă, în semn de respect și apreciere pentru performanța acestor muzicieni. Muzica lui Quinn teoretic a încheiat programul dar au urmat minute în șir de aplauze cu mai multe bisuri. Vă las în compania unui fragment din nemuritorul Marș Radetzky care, surpriză :)), a fost orchestrat doar pentru trombon. Sunt sigură că veți simți fericirea și bucuria publicului, de a fi părtași la un astfel de eveniment.
Să fiți sănătoși și fericiți și să nu ratați provocările lansate de adevărații artiști !
Diana Nedelcu