Pe Ada Milea  o urmăream online, în înregistrările din concerte, pentru cântecele ei atipice  ce sunt un melanj fantastic  între o muzică cu sonorități și ruperi diverse de ritm și texte în care se joacă cu elemente de absurd, umor, sarcasm și ironie. După mai multe ocazii pierdute din varii motive, am avut bucuria să o ascult live la Craiova, alături de Bobo Burlăcianu, și am descoperit o artistă complexă și puternică pe scenă, cu multiple valențe muzicale, de o spontaneitate uimitoare, pentru care  fiecare piesă este un spectacol în sine. Este lesne de închipuit că show-ul a cucerit pe deplin publicul.

secvență din concertul susținut de Ada Milea și Bobo Burlăcianu la Craiova – înregistrare neprofesională cu telefonul mobil

După concert Ada Milea a devenit o persoană obișnuită, aproape uimită de căldura cu care fost înconjurată de cei prezenți . Eu depun mărturie că am stat cu Cristi minute bune la coadă să mă pot fotografia alături de ea, și încă pe atît, să îi pot „fura” câteva cuvinte despre muzica și spectacolele pe care le creează. Sigur, n-a fost un interviu luat în liniște, ci unul mai mult încropit după concert, între felicitările și urările de bine, care continuau să curgă de la cei care o ascultaseră.

cu Ada Milea și Bobo Burlăcianu

A fost o mostră autentică de public craiovean, și mă bucur de fiecare dată să vin aici

Bun revenit la Craiova. Pentru mine este o seară specială, deoarece până acum nu am reușit să ajung la un concert live semnat Ada Milea. M-au impresionat foarte tare toți oamenii aceștia care, după finalul spectacolului, v-au îmbrățișat, v-au spus cât de mult vă admiră și vă iubesc muzica și vă fredonează cântecele. Cum este Ada Milea după un concert ?

Ada Milea : Depinde de concert, de cât de tare se bucură oamenii …..

Pe cel de la Craiova cum l-ați simțit ?

Ada Milea : A fost o mostră autentică de public craiovean, și mă bucur de fiecare dată să vin aici (zâmbește)

Apropo, există o diferență între publicul din Craiova și cel din alte orașe ? Mă refer la modul lor de manifestare, având în vedere că aveți foarte multe turnee în țară.

Ada Milea : Și în aceeași localitate sunt diferențe de la un public la altul. Și noi suntem diferiți de la un public la altul, de la oraș la altul, de la o oboseală la alta. Uneori pe oboseală, cântăm mai bine, parcă …. Niciodată nu este la fel

Am ascultat aproape toate clipurile postate de dvs pe youtube, dar nimic nu se compară cu un concert live. Cred că formația dvs de actriță are un aport fantastic în concerte. Din punctul meu de vedere  fiecare piesă este o poveste cântată,  un mini spectacol în sine. Le gândiți așa, sau improvizația are un rol important aici ?

Ada Milea : Multe dintre cântece sunt chiar din spectacolele de teatru, pe care le-am compus pentru diverse teatre din țară. Multe le readaptăm, luându-le din teatru. În seara asta am cântat din Chirița, care se joacă la Teatrul din Cluj. Am fost fraieră că nu am cântat din Amintiri, unde interpretez partiturile a 11 actori. Dar nu știu dacă mai aveam voce acum (râde). Într-adevăr, teatrul contează foarte mult în cântecele mele, mai ales în cele adaptate după cele lucrate cu actori.

Amintiri (Teatrul Tineretului Piatra Neamț) – sursa

N-aș fi vrut să fac Chirița, dar Teatrul din Cluj mi-a spus că lucrez mai bine pe texte care nu-mi plac

Când creați o piesă, ce este la început, textul sau muzica ?

Ada Milea : Niciodată nu este la fel. Când lucrez cu un regizor, el îmi dă câteva idei și îmi zice ”aici aș vrea să se cânte despre lucrul ăsta”. Regizorul meu preferat dl Dabija, uneori este atât de clar în ceea ce îmi cere, că am impresia că îmi dă și melodia, fără să o cânte (râde). Cumva îmi cântă, din ce vorbește el, despre ce vrea să audă din gurile actorilor cu care lucrează pe scenă.

Sunteți actriță, dar în același timp ați compus coloana sonoră la mai multe spectacole, ați semnat regia spectacolului Chirița …

Ada Milea : Să nu îi spunem regie, să zicem că am scris versiunea muzicală. I-am rugat să se abțină de la termen (râde).

Indiferent de cum o numim, ați fost de cealaltă parte a scenei. A fost mai greu, a fost diferit, cum ați văzut această experiență ?

Ada Milea : Mi-a plăcut foarte tare că m-am jucat cu actorii . Îi cunoșteam din mai multe proiecte. În timp ce scriam cântecele, îmi imaginam cine o să joace un anumit personaj. Încercam să gândesc cumva, special pentru fiecare dintre ei fragmentele muzicale .

De ce Chirița ? V-a fascinat acest personaj ?

Ada Milea : N-aș fi vrut să fac Chirița, dar Teatrul din Cluj mi-a spus că lucrez mai bine pe texte care nu-mi plac. A fost interesant de probat pentru că voiam să văd dacă are dreptate dnul Măniuțiu când mi-a făcut propunerea  asta . Trebuia de fapt să fac mai multe  cântece, într-un spectacol regizat de altcineva, dar nu știu ce a intervenit și dl Măniuțiu mi-a zis ”tu oricum ai rezervată perioada pentru cântece, de ce nu faci tu chestia asta”

V-a fost teamă de această provocare ?

Ada Milea : Mă tenta ideea cu un personaj, cum era ea, această Chiriță. Era foarte valabil în vremurile alea și este și acum și asta a fost principala motivație. Apoi, faptul că nu-mi plăcea textul, am putut să mă joc oricât pe el, fără a-mi pune singură piedici. A fost o joacă nebună ….

Chiritza în concert (Teatrul Național Cluj Napoca) –sursa

V-ați gândit care ar fi următorul text sau personaj, care nu v-ar plăcea și pe care ați vrea să îl puneți într-un spectacol ?

Ada Milea : Nu știu, aștept propuneri de la teatre, care să mă tenteze … Am mai pățit ceva foarte interesant . Domnul Tompa Gabor, cu care am lucrat la Ubu, am scris vreo 7-8 cântece în tot spectacolul și Teatrul din Cluj mi-a propus să fac o versiune muzicală integrală pe baza acelui spectacol. Eu am întrebat ce o să zică dl Tompa Gabor și mi s-a spus că a fost a lui ideea. Și am refăcut spectacolul într-o cheie complet muzicală.

Craiova înseamnă pentru mine și o bucată din Sorin Leoveanu

Pentru că sunteți la Craiova, v-ar tenta să lucrați cu actorii de la Teatrul Național Marin Sorescu?

Ada Milea : Sunt actori extraordinari, îi iubesc pe o grămadă…

Făcând documentare pentru acest interviu, am aflat că ați fost colegă de facultate cu Sorin Leoveanu, un actor extraordinar, care a avut încă de la debut o evoluție fulminantă. Cum l-ați perceput dvs ?

Ada Milea :  Se vedea încă din facultate că va fi un actor excepțional și dintotdeauna Craiova înseamnă pentru mine și o bucată din Sorin Leoveanu. L-am urmărit și am fost dintotdeauna mândră că am fost colegă cu el. Mă dădeam mare, le ziceam tuturor că am fost în clasă cu Sorin

Cred că este un sentiment de mândrie reciproc și din partea lui Sorin Leoveanu

Ada Milea : Noi ținem legătura. Chiar am avut întâlnirea de 25 de ani de la terminarea facultății, la care n-a putut veni. După ce a organizat-o el (râde) . Dar e un actor extraordinar, îl văd și la Cluj. Și admirația cu care vorbește domnul Boccardi despre el….

S-a reîntors la Craiova recent și a făcut un Richard al III-lea extraordinar ….

Ada Milea : Am auzit și îl vânez demult . Dan Rădulescu, care am înțeles că joacă în Richard, mi-a fost și el coleg de clasă.

Eu lucrez țărănește, îmi iau hălci mari de timp

În multe dintre interviuri, spuneți că aveți programul făcut pe un an-doi înainte. Acum ce proiecte aveți ?

Ada Milea: Nu deconspir nimic că mi-e frică să nu le deochi. Eu lucrez țărănește, îmi iau hălci mari de timp. Mă bag într-un teatru și nu ies până nu termin tot ce am de făcut și de aia par foarte ocupată. La unele proiecte lucrez două-trei luni cu actorii, și mult înainte

Și în hălcile astea de timp, inspirația vă urmează cot la cot ? Nu vă părăsește niciodată ?

Ada Milea : (râde) Niciodată nu e la fel. Uneori vine, uneori nu vine. Oricum se zice că inspirația trebuie să te găsească lucrând, ca să poată veni.

Vă mulțumesc. Să aveți numai concerte minunate, public frumos și nu putem decât să vă mai așteptăm la Craiova.

Mulțumesc tare mult. Nu puteți decât să mă invitați.

Ada Milea și Bobo Burlăcianu în concert la Craiova

Rămân la credința că un concert live susținut de un artist preferat este terapie și bucurie pentru suflet, indiferent de cât ești de obosit, de canicula sau ploaia de afară, de costul biletului (motiv artificial de cele mai multe ori, invocat pentru a  justifica lenea de a (re)ieși din casă). Este inutil să vă spun că pentru mine a fost superoau să o ascult pe Ada Milea cântând, improvizînd și glumind cu publicul (poante cu două și mai multe tăișuri, evident), să fac o fotografie alături de ea și să îmi povestească cite ceva despre geneza spectacolelor pe care le creează.  Plecăciune pentru magia și energia pe care le dăruiește publicului.

Diana Nedelcu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *