Anul acesta, debutul a două anotimpuri le-am asociat, în plan muzical, cu două mari festivaluri care se întâmplă de ani buni, din fericire, la Craiova. Toamna a rezonat în septembrie cu Craiova Jazz Festival și sunetele iernii au răsunat pe portativ la Festivalul Internațional Craiova Muzicală. Au fost două săptămâni de decembrie impregnate de muzică, pe care le-am perceput ca un mănunchi de povești scrise de artiști pe scenă și repovestite apoi de public, după concert.
Din păcate, nu am reușit să ajung la fiecare concert (rutina cotidiană și alte neprevăzuturi ne vitregesc uneori de astfel de bucurii) dar mă simt privilegiată că am ajuns la suficient de multe ca să îmi fac un bagaj de amintiri plăcute, bune de înveselit momentele cenușii. Pentru mine , primul eveniment audiat din festival a coincis cu ziua lui Cristi, așa încât vă dați seama că muzica a amplificat vibrația zilei. Nici nu se putea altfel pentru că lucrările lui Vivaldi (“Furtuna mării”, “Privighetoarea” , “Noaptea”) și „Humoresca” lui Dvořák , interpretate de flautistul CĂTĂLIN OPRIȚOIU și MILLENIUM ARTS QUARTET (Gabriel Gheorghe și Lavinia Săteanu – vioară, Alexandra Marin-violă, Alexandru Duțulescu -violoncel ) s-au înlănțuit într-un șir de armonii, deopotrivă de duioase și sprințare.
A urmat o seară electrică, la propriu și la figurat : concertul Vița de Vie Simfonic . După ce Iris a adus, pentru prima oară pe o scenă din România, o formație rock și o orchestră simfonică împreună, această înlănțuire de forțe muzicale m-a captivat într-atât încât mi-am propus ca astfel de evenimente să nu le ratez. La Craiova, Adrian Despot și colegii lui de trupă, fiecare cu personalitatea și virtuozitatea lui, s-au armonizat perfect cu membrii Orchestrei Filarmonicii Oltenia, la pupitrul dirijoral, fiind Remus Grama din Târgu Mureș.
Adrian Despot a fost solist și povestitor deopotrivă, spre deliciul sălii . A vorbit despre începuturi, când niște puști pe atunci, au ales rock-ul ca formă de protest împotriva părinților și regulilor din jur, despre geneza și mesajul pieselor dar mai ales despre acest uluitor proiect, Vița de Vie Simfonic. A luat naștere în 2018, în cadrul festivalului AWAKE, partenerii de scenă ai formației rock fiind atunci Filarmonica de Stat din Târgu Mureș. Dirijor, același carismatic și bonom Remus Grama și nu e de mirare de ce această legătură muzicală a devenit și mai puternică în timp . Pentru că a urmat primul album live al trupei, Vița de Vie „În corzi!” și un concert în noiembrie anul acesta la Sala Palatului, care a marcat 26 de ani de activitate ai trupei și despre care tehnicienii scenei au zis că nu au mai auzit atâtea aplauze de la ultimul Congres PCR (de la Adrian Despot citire) . Pot să vă spun că și la Craiova au fost minute în șir de aplauze, iar publicul a fost practic electrizat. A fost o seară nebună de rock simfonic, cu oameni fericiți, fie ei muzicieni sau spectatori. O să pun un fragment din atât de fredonata piesă „Basul și cu toba mare” care sper să redea cât de puțin din energia momentului (cu scuzele de rigoare, pentru calitatea filmării).
Festivalul a fost minunat și organizatorii merită toate felicitările pentru asta, și pentru faptul că programul fiecărei seri a fost diferit, ca registru muzical și abordare artistică. După o seară de rock simfonic, a urmat un concert de colinde și piese muzicale inspirate din folclor, susținut de Paula Seling. Deși a concertat în repetate rânduri la Craiova, nu o ascultasem niciodată live. Paula Seling are o tehnică vocală cu adevărat de admirat iar muzica ei te învăluie și îți conferă o stare de bine. Se vorbește mult despre acei artiști care continuă să facă săli pline de sărbători și cred că aici se situează și Paula Seling. Cântecele ei respiră bucurie și emoție.
Festivalul Internațional Craiova Muzicală, care anul acesta a înregistrat respectabilul număr de 49 de ediții, s-a încheiat pe 17 decembrie. Zi specială cunoscută ca Ziua Filarmonicii Oltenia prin care s-au marcat 118 ani de la primul concert simfonic organizat în Bănie (17 decembrie 1904). În deschidere a fost lansat primul volum din „O scurtă istorie a Filarmonicii Oltenia” realizat de Gheorghe Fabian, apărut la editura Aius . Pentru melomanii craioveni, Gheorghe Fabian nu mai are nevoie de nicio prezentare: a fost director al Filarmonicii Oltenia și multe din proiectele instituției sunt legate de numele său iar lucrarea pe care a inițiat-o nu face decât să continue munca de o viață. Cartea a fost prezentată de istoricul Adrian Cioroianu, el însuși craiovean, care a urcat pe scenă și în debutul concertului aniversar, făcând o scurtă incursiune în atmosfera orașului de la început de secol XX, când Craiova număra în jur de 40.000 de locuitori.
Și pentru că vorbeam de concert a fost un regal muzical, cu orchestra și corul Filarmonicii pe scenă, interpretând lucrările a doi mari compozitori : Triplul concert în Do major pentru vioară, violoncel și pian de Ludwig van Beethoven și „Gloria” în Re major pentru soliști, cor și orchestră de Antonio Vivaldi. Dirijor Nicolae Moldoveanu (Elveția), Soliști Ioana Cristina Goicea (vioară), Ștefan Cazacu (violoncel), Mihai Ungureanu (pian), Irina Iordăchescu (soprană), Claudia Codreanu (mezzosoprană)
Festivalul Internațional Craiova Muzicală – 8 concerte, 8 povești pe portativ, scrise de compozitori, dirijori, soliști și muzicieni diferiți dar răsplătie cu aceeași bucurie și gratitudine din partea publicului pentru serile pline de emoție și energie. Sărbătorile vin și să aveți parte de muzică și armonie în suflet.
Să fiți sănătoși și fericiți !
Diana Nedelcu